بالابر معدن، ابزاری حیاتی برای حمل و نقل مواد و وسایل در معادن زیرزمینی هستند. این ابزارها به عنوان یکی از اصلی‌ترین وسایل حمل و نقل در معادن، به کار می‌روند و برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در معادن بسیار حیاتی هستند.

دسته بندی بالا بر معادن:

  1. بالابر طبل
  2. بالابر اصطکاکی

بالابر طبل :

بالابرهای طبل با استفاده از یک درام برای بالا بردن و پایین آوردن وسایل حمل داخل شفت معدن استفاده می‌شوند. در این نوع بالابر، کابل بالابر هنگام بلند شدن وسیله نقلیه در اطراف درام پیچیده می‌شود. بالابرهای تک درام را می‌توان در کاربردهای کوچکتر استفاده کرد، با این حال بالابرهای دو طبل به راحتی اجازه می‌دهند که دو وسیله نقلیه در حالت تعادل بالا بروند. بالابرهای طبل فضای بیشتری را نسبت به بالابرهای اصطکاکی برای همان سرویس اشغال می‌کنند.

بالابر اصطکاکی:

بالابرهای اصطکاکی روی زمین بالای شاخه معدن یا بالای قاب سر نصب می‌شوند. این نوع بالابر از طناب های دم و وزنه های متقابل استفاده می‌کنند و طناب حمل را به چرخ ثابت نمی‌کنند، بلکه از دور آن عبور می‌کنند. وزنه ها و وزنه ها نیاز موتور را برای غلبه بر وزن وسیله نقلیه حمل و نقل و جابجایی جبران کرده و در نتیجه اسب بخار مورد نیاز را کاهش می‌دهد. بالابرهای اصطکاکی ظرفیت بار بیشتری را به آنها می‌دهند، اما برای شفت های بسیار عمیق غیرقابل استفاده هستند.

بالابرهای معدن با استفاده از موتورهای الکتریکی تغذیه می‌شوند و از لحاظ تاریخی با درایوهای جریان مستقیم از ماشین های کنترل وارد لئونارد و مبدل های حالت جامد (تریستورها) بعدا استفاده می‌شود، با این حال بالابرهای بزرگ مدرن از درایوهای جریان متناوب استفاده می‌کنند که فرکانس متغیر کنترل می‌شوند.

برای خرید نوار نقاله کلیک کنید

نگهداری و تعمیر بالابر معدن

بالابرهای معدن به دلیل حیاتی بودن در حمل و نقل وسایل و مواد در معادن، باید به صورت منظم نگهداری و تعمیر شوند. برای این منظور، نیاز است که از قطعات با کیفیت و استاندارد استفاده شود و نگهداری و تعمیرات به صورت منظم و با دقت انجام شود.

در نهایت، بالابرهای معدن به عنوان یکی از اصلی‌ترین وسایل حمل و نقل در معادن، برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها بسیار حیاتی هستند. به همین دلیل، نیاز است که توسعه و بهبود آنها همواره در دستور کار قرار داشته باشد.