در صنعت معدن امروز روند مشخصی در افزایش ظرفیت تولید برای کاهش هزینه از طریق مقیاس اقتصادی وجود دارد. این امر با یک محیط کار همیشه در حال تغییر است ، جایی که مسائل ناگهانی می توانند بوجود آیند و تأثیر چشمگیری بر فرآیندهای پایین دستی داشته باشند. نیازهای تجهیزات بیشتر و شکافهای دانش ناشی از گردش کار نیروی کار باعث افزایش چالش ها می شود.

 

سنگ شکن اولیه بخش مهمی از فرآیند استخراج معدن ، گرفتن معدن (ROM) معدن و کاهش آن به اندازه ای است که می تواند با عملیات پایین دست پردازش شود. با این حال ، عملیات استخراج معادن غالباً دارای مسائل مربوط به سنگ شکن اصلی است: توان کم ، استفاده کم و میزان سایش زیاد آستر. بعضی اوقات تغییرات در قطعه قطعه شدن و شکستگی خوراک مشاهده می شود و در نتیجه کنترل آن دشوار است. حضور تخته سنگهای سنگین در خوراک به راحتی آشکار می شود زیرا توان سریعاً کاهش می یابد و به طور معمول باعث انسداد در حفره سنگ شکن می شود. این انسدادها می توانند به سنگ شکن آسیب برسانند و برای تمیز کردن زمان نیاز دارند ، و در نتیجه تنگنای جدی برای کل فرایند ایجاد می شود.

به منظور جلوگیری از این نوع تنگنا ، یکی از عناصر اصلی که باید آنالیز شود برنامه مته و انفجار موجود در معدن است. سه نکته مهم وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که خوراک شما حاوی سنگ های بزرگی نیست که می تواند باعث خرابی غیر برنامه ریزی شود.

1. مشکل در تشخیص تغییرات در نوع سنگ و خصوصیات جرم سنگ

مشکل: به نظر می رسد توده ماده ای که شما در حال انفجار هستید (چند ضلعی در حال انفجار) نوع سنگ معدن معمولی است ، بنابراین طرح انفجار بدون تغییر بود. پس از انفجار ، مقدار غیرمعمول سنگ معدن بزرگ در مکین یافت می شود.

راه حل: حتی اگر به نظر می رسد انواع سنگ معدن مشابه هستند ، فقط جزئیات برنامه مته و انفجار واقعی می تواند حدس و گمان را از بین ببرد. یک زمین شناس آموزش دیده با تجربه محلی یک ضرورت است و می تواند پارامترهای صحیح سیستم مشترک مورد نیاز برای بهینه سازی برنامه را پیش بینی کند. در مرحله طراحی ، ورودی از زمین شناس سایت یک منبع با ارزش برای دستیابی به نتایج خوب تکه تکه است زیرا تنها یک زمین شناس با تجربه می تواند انواع سنگ و تغییرات را با چشم غیر مسلح تشخیص دهد. برای همان نوع سنگ معدن ، تغییرات در ساختار جرم سنگ باعث تغییر در قطعه قطعه شدن مواد منفجر شده می شود. ناحیه ای که دارای بلوک های بزرگ از پیش ساخته در جرم سنگ معدن است ، گاهی اوقات در حین حفاری قابل شناسایی نیست. اطلاعات مربوط به ساختار جرم سنگ می تواند برای تطبیق مته و طراحی انفجار با شرایط محلی استفاده شود. حفظ یک بانک اطلاعاتی دریل و انفجار برای ثبت شرایط برای هر انفجار ، طراحی و نتایج به پیشرفت مداوم در نتایج انفجار هنگام انفجار در مناطق مجاور یا مشابه کمک می کند. بهترین راه برای مقابله با تغییرات در ساختار توده سنگی ، تعریف دامنه های سنگ معدن بر اساس انفجار بودن و داشتن مته و طراحی مناسب انفجار مناسب برای هر منطقه است.

2. انفجار بیش از حد چند ضلعی انفجار

مشکل: طرح انفجار به خوبی با شرایط فعلی سنگ سازگار است. کلیه قوانین انگشت شماری رعایت شده و الگوی انفجار نتایج خوبی برای قطعه قطعه شدن در معدن با مشخصات سنگ معدن مشابه ایجاد می کند. با وجود این ، تعداد تخته سنگهای بزرگ همچنان زیاد است و این امر به افزایش هزینه ها به دلیل انفجار ثانویه و باردهی کم بار منجر می شود.

راه حل: یک انفجار به خوبی طراحی شده هنوز می تواند بلوک های بزرگی ایجاد کند ، به طور کلی در محدوده چند ضلعی انفجار مانند ردیف عقب در برابر دیواره گودال نهایی. در یک انفجار تولید معمولی و بدون روشی برای محافظت از دیوار ، صدمات ناشی از شکستگی پشت بیش از حد چند ضلعی ایجاد می شود. به طور کلی ، قانون شست این است که با همان شرایط و طراحی انفجار ، مقدار تخته سنگهای بزرگ تولید شده متناسب با محیط چندضلعی انفجار است. به حداقل رساندن محیط چند ضلعی انفجار برای همان مقدار سنگ معدن می تواند روشی بسیار مؤثر برای کاهش تعداد و اندازه بلوک های بزرگ در اثر انفجار باشد. راه حل افزایش اندازه چند ضلعی انفجار تا حد امکان و طراحی چند ضلعی هایی با شکل های معمولی (تا حد ممکن به مستطیل) است. برای ذخیره سنگ معدن مشخص شده در یک نیمکت گودال ، افزایش اندازه انفجار تعداد انفجارها را کاهش می دهد ، بنابراین نسبت سنگ های بزرگ ایجاد شده در اطراف محیط و کاهش قطعه قطعه شدن کلی کاهش می یابد. همچنین باعث صرفه جویی در منابعی از قبیل زمان و آماده سازی می شود و باعث می شود کارایی ها کارآمدتر شود.
 

3. عدم وجود اپراتورهای بیل مکانیکی / بیل

مشکل: بلوک زیاد در خوراک ممکن است برای سنگ شکن اولیه مشکل ایجاد نکند و باعث ایجاد وقفه یا فعالیت های عادی برای مدت طولانی شود. با این حال ، طی روزها / تغییر مکانها ، تعداد تخته سنگهایی که به سنگ شکن می رسند بدون هیچگونه تغییر عملیاتی قابل توجه در معدن ، به طرز چشمگیری افزایش می یابد. این امر می تواند منجر به ایجاد سنبله در سنگ شکن ، افزایش نیاز به سایش و نگهداری شود ، و درشت کردن خوراک را برای کارهای پایین دستی که می تواند بر توان مدار تأثیر بگذارد ، قرار دهد.

راه حل: در عملیات معدنکاری ، گردش مالی کارکنان یک عامل مهم است زیرا کیفیت آموزش کارمندان تازه کار تأثیر بسیار بالایی در فعالیت های روزانه دارد. اپراتورهای بیل / بیل برای آموزش تجهیزات در شرایط ایمن و با بهره وری بالا آموزش دیده اند. بسیاری از اپراتورهای بی تجربه ممکن است فکر کنند از آنجا که این تجهیزات دارای سطل بزرگی است و قادر به مدیریت سنگ های سنگی بزرگ است ، بنابراین بارگیری تخته سنگهای بزرگ در کامیون های حمل و نقل اشکالی ندارد. این یک استراتژی ضعیف است ، با پتانسیل بالایی برای ایجاد عوارض جانبی در پایین دست ، از جمله آسیب رسیدن به کامیون یا سنگ شکن اصلی و کاهش بهره برداری و خرد کردن بهره وری. اپراتورها باید از مرحله اولیه آموزش خود روشن باشند که استفاده از تجهیزات بزرگتر برای بهره‌وری بالاتر است ، نه اینکه بتواند بلوکهای عظیم مکپیل را مدیریت کند. بهترین استراتژی برای مدیریت تخته سنگهای بزرگ هنگام شناسایی در گودال ، انفجار ثانویه است. انفجار ثانویه کارآمدترین و مقرون به صرفه ترین روش برای تغییر اندازه تخته سنگ ها است.

روش های مختلفی وجود دارد که می توانید تاثیر تخته سنگهای بزرگ تولید انفجار را کاهش دهید. استفاده از یک زمین شناس آموزش دیده برای ساختن یک برنامه دریل و انفجار مناسب ، افزایش اندازه چند ضلعی انفجار و اطمینان از عملکرد صحیح عملگرهای بیل / بیل مکانیکی می تواند به کاهش خوراک بزرگ و تولید گمشده ناخواسته کمک کند.

متخصصان بهینه‌سازی فرآیند ما دارای مهارت مته و انفجاری گسترده هستند و می توانند به شما در حل مشکلات مربوط به خوراک بزرگ در سنگ شکن اولیه خود کمک کنند. ما یک تیم جهانی از متخصصان صنعت معدن داریم که می توانند راه حل های بهینه سازی شامل ابزار و فن آوری فرآیند را پیشنهاد دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *